توزیع انواع زهر مایع عقرب

توزیع انواع زهر مایع عقرب در دنیا یک شاخه از فعالیتهای مهمی است که در عین حال که مخاطرات خود را دارد از سود دهی بالایی نیز برخوردار است. از سم عقرب در فعالیتهای درمانی و دارویی و همچنین به عنوان مسکن استفاده می شود. روش تولید سم عقرب متفاوت است و بر روی کیفیت محصول تولید شده اثر گذار می باشد.

توزیع انواع زهر مایع عقرب

همه چیز در مورد زهر عقرب شفاف

همه چیز در مورد زهر عقرب شفاف عقرب ها گروهی از بند پایان هستند که دارای ۴ جفت پا هستند. نیش عقرب در محل دم حیوان و در بند انتهایی بدنش قرار گرفته و از همه حشرات برای تغذیه استفاده می کنند. در کشور ما تاکنون ۶۴ گونه عقرب شناسایی شده است که در این میان عقرب زرد یک نمونه است که نام علمی آن همیسکورپیوس لپتروس نام دارد و بدنی کوچک و باریک دارد.

عقرب شفاف و یا عقرب زرد نوع رایجی از انواع عقرب است که رنگ بدنش زرد شفاف تا زرد تیره است. نمونه زرد شفاف این حشره به گونه ای است که گاهی اوقات احشام داخلی بدنش را می توان تشخیص داد. این عقرب با نام عقرب گادیم و همچنین گاردیوم نیز مشهور است.

این حشره بیشتر در مناطق گرم مانند هرمزگان و خوزستان زندگی می کند.جثه کوچکی دارد و چنانچه شخصی را نیش بزند فرد احساس درد شدیدی ندارد اما این زهر خطرناک است و به مرور اثرات بدی را در بدن به جای می گذارد.زهز عقرب زرد باعث نکروز عضلانی و فلج و ایست قلبی میشود. زهر عقرب در واقع ازتعدادی پروتئین تشکیل شده است و در واقع حالت خنثی و یا تاحدی خاصیت قلیایی دارد.

کربن، نیتروزن ، گوگرد و ازت و ازجمله موادی است که در زهر عقرب زرد مشاهده می شود. همچنین پرتئینهای نوروتوکسین، و کاردیوتوکسین در ساختار زهر عقرب زرد مشاهده می شود. علاوه بر اینها چند نمونه آنزیم به نام لستیناز، فسفولیپاز و آنزیم انعقادی و ضد انعقادی نیز در ساختار زهر عقرب شفاف موجود است.

آنزیم ها موادی هستند که به عنوان کاتالیزورهای بیولوژیکی عمل می کنند و نقش آن سرعت بخشیدن به واکنشهای شیمیایی است که در بدن جانوران صورت می گیرد.

مواد تشکیل دهنده زهر عقرب گاردیوم با توجه به نوع محل زندگی آنها و تغییرات شرایط آب و هوایی تغییر می کند. در واقع نسبت درصد مواد تشکیل دهنده سم عقرب زرد در مناطق مختلف فرق می کند.

تنوع زنتیکی عقرب ها و نوع غذای مصرفی عقرب نیز در ساختار زهر اثر گذار است. هرچه منطقه سکونت عقرب کم آب تر باشد غلظت زهر عقرب بیشتر است و بنابراین تاثیر آن بر روی بدن بیشتر خواهد بود. با همه این اطلاعات هرچند ناخوش آیند زهر عقرب اگر جمع آوری شود و مراحل خالص سازی روی آن انجام شود می تواند به عنوان دارو در درمان بسیاری از بیماریها مفید باشد. امروزه تحقیقات گسترده ای بر روی زهر عقرب برای درمان سرطانها نیز انجام می شود و دانشمندان و محققان این علوم به نتایج مفیدی در این رمینه دست یافته اند.

خصوصیات مهم زهر عقرب خالص

زهر عقرب خالص در واقع ترکیبات جدا شده از زهر خام هستند که هر کدام در مصارف پزشکی خاصی استفاده می شوند. زهر خام یک ماده شفاف و خنثی است که در ساختمان آن یک نوع پروتئین از خانواده توکسین وجود دارد. این همان پروتئینی است که بر روی بدن انسان و یا جانوران اثر می گذارد و باعث فلجی عضلات می شود.

برای جداسازی و یا در واقع خالص سازی این پروتئین بر روی زهر عقرب عملیات خاص شیمیایی انجام داده و سپس زهر عقرب را از ستونهای ویزه کروماتوگرافی عبور می دهند . ستونهای کروماتوگرافی از مواد ژل مانندی به نام زل الکتروفورز تشکیل شده اند و ترکیبات شیمیایی از جمله پروتئینها در این ستونها بر اساس وزن مولکولی و طول امواج ماده اصلی خود جداسازی می شوند. عبور سم از این ستونها باعث ایجاد یک سری ترکیبات جدید شیمیایی می شود که هر کدام بعد از آنالیز توسط دستگاههای مخصوص جداسازی و بسته بندی شده و به مراکز فروش ارسال می شوند.

زهر عقرب خالص بازار گسترده ای داشته و باعث سود آوری زیادی برای پرورش دهندگان و تخلیص کنندگان آن می شود. افراد زیادی برای سود آوری و به امید رسیدن به ثروت به پرورش این حشره روی آورد اند و از آنجا که پرورش این حشره نیاز به دانش و اطلاعات علمی فراوانی دارد تا بتواند محصول مرغوبی که همان زهر است را تولید کند این افراد متضرر شده و پس از مدتی به کلی از این صنعت خارج شده است.

هر چند عقرب موجودی است که برای بسیاری از مردم وحشت آفرین است، اما زهر عقرب خالص در درمان بسیاری از بیماری ها به کمک پزشکان آمده و بار سنگینی را از دوش جامعه پزشکی جهان برداشته است. این ویزگیها باعث شده از زهر عقرب زرد به عنوان یک ماده مفید یاد شود . ماده ای که شاید بتواند افراد زیادی را از درد و رنج و بیماری نجات دهد.

3 نکته مهم در مورد زهر عقرب زرد

3 نکته مهم در مورد زهر عقرب زرد اولین نکته که در مورد زهر عقرب زرد باید بدانیم این است که از این ماده ارزشمند در بسیاری از مصارف دارویی و پزشکی استفاده می شود. مواد تشکیل دهنده زهر عقرب پرورشی زرد دارای ترکیبات منحصر به فردی است که از آن به عنوان مسکن و همچنین در درمان بیماریهایی مانند روماتیسم و اسکلروز و همچنین بیماریهای التهاب روده استفاده کرد.البته ترکیبات موجود در زهر عقرب زرد طبیعی با زهر عقرب زرد پرورشی متفاوت است که این مسئله در هنگام خالص سازی آن به وضوح مشاهده می شود.

دومین نکته ای که در مورد زهر عقرب زرد وجود دارد این است که زهر عقرب گادیوم بسیار قوی است و هرچند در هنگام گزش در وهله اول شخص درد زیادی احساس نمیکند اما به مرور و پس از گذشت چند ساعت بعد از گزش تاثیر این زهر بر روی بدن مشاهده میشود.

موادی مانند نئوروتوکسیک ، گاردیو توکسیک و همچنین هموتوکسیک از جمله موادی می باشد که وقتی وارد بدن بیمار می شود باعث اختلال در سیستم عصبی و کلیه می شود. خالص سازی این مواد و استفاده از آن به عنوان دارو می تواند در درمان بسیاری از سرطانها به کار رود و نقطه امیدی برای بیماری های لا علاج و سرطانی محسوب می شود.

سومین نکته در مورد زهر عقرب زرد، تاثیر آن بر روی گلبولهای قرمز و سفید خون است. زهر عقرب زرد می تواند میزان گلبولهای قرمز خون را کاهش دهد. نوعی پروتئین موجود در زهر عقرب زرد با گلبولهای قرمز خون ترکیب شده و موجب از بین رفتن آنها می شود. و لی در عوض باعث افزایش میزان گلبولهای سفید می شود. از این ویژگی زهر عقرب زرد می توان در بیمارانی که دچار بیماریهای ایمونولوزی بر اثر کاهش گلبولهای سفید هستند استفاده مفیدی برد .

در میان گلبولهای سفید نمونه نوتروفیلها بیشتر تحت تاثیر زهر عقرب زرد قرار می گیرند و نسبت انها بیشتر افزایش می یابد. بنابراین زهر عقرب زرد می تواند برای فاکتورهای بیوشیمیایی و سرولوژی مورد مناسبی باشد که با تحقیق و بررسی نتایج مثبت فراوانی بدست خواهد آمد. گلبولهای سفید خون نقش ایمنی بدن را بر عهده دارد و افزایش تعداد آنها در خون باعث افزایش ایمنی بدن می شود. هر چه ایمنی بدن شخص بیشتر باشد فرد کمتر دچار بیماری های میکروبی ویروسی و باکتریایی می شود و این مهم می تواند با استفاده از زهر عقرب زرد تامین شود. داروی بدست آمده از زهر عقرب زرد که به این منظور تولید می شود برای افرادی که دچار نقصهای ایمنی مانند ایدز هستند بسیار مفید خواهد بود.

مختصری درباره فرآیند تولید زهر مایع عقرب

تولید زهر عقرب به مهارت و دانش خاصی نیاز دارد و پرورش دهندگان عقرب می کوشند تا محصول تولید شده مرغوب را به مشتری خود ارائه دهند. یکی از روش های تولید زهر عقرب روش تولید زهر خشک است .

در این روش ابتدا با احتیاط و بدون آسیب به سایر قسمت های بدن جانور بند انتهایی دم عقرب را که در آن غده سمی وجود دارد از بدن حیوان جدا می کنند و سپس آن را با دقت شستشو می دهند، غده های تمیز شده را به مدت حدودا یک ماه در دستگاه و یا در دسیکاتور کاملا خشک می کنند و سپس آن را می کوبند تا کاملا نرم شود. به پودر خشک بدست زهر خشک می گویند که یک ماده شفاف و کریستالی است . سپس پودر بدست آمده را در آب حل می کنند و از آنجا که زهر عقرب خاصیت آبگریزی داردپس از قرار گرفتن درون دستگاه سانتریفوژ زهر عقرب کاملا ازبقیه مواد جدا شود.

دستگاه سانتریفوژ دستگاهی است که ترکیبات یک ماده را بر اساس نقطه گریز از مرکز جداسازی می کند. پس از خروج لوله های آزمایش حاوی زهر از دستگاه سانتریفوژ ترکیب بدست آمده کاملا جدا می شود و برای انتقال به مراکز علمی و سرم سازی بسته بندی می شود.

یک روش دیگر نیز برای تولید زهر عقرب وجود دارد که استفاده از شوک الکتریکی است. در این روش به بدن حیوان کاتدها و یا آنودهای الکتریکی وصل می کنند. پس از اتصال الکترود با برق و بدن عقرب در اثر شوک ایجاد شده حیوان تحریک شده و زهر را درون محفظه مورد نظر تزریق می کند و بدین وسیله زهر خالص بدست می آید.

زهر بدست آمده در واقع زهر عقرب مایع است که می تواند بعد از بسته بندی به مراکز خالص ساری و سرم سازی منتقل شود. هر چند در این روش مقدار زهر بدست آمده کم است ولی آسیب وارد آمده به عقرب کمتر است و عملیات زهر گیری از یک عقرب را می توان چندین بار تکرار کرد.

اطلاعاتی درباره زهر عقرب گاردیوم

اطلاعاتی درباره زهر عقرب گاردیوم زهر عقرب گاردیوم یک محلول ارزشمند است که برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. هر چند عقرب حیوان دوست داشتنی نیست و اغلب مردم از عقرب به عنوان حیوانی کشنده و خطرناک یاد می کنند اما در سالهای اخیر افرادی بوده اند که با تحقیق و پژوهش توانسته اند از این موجود نسبتا خطرناک، ماده ای ارزشمند تولید کنند که دنیای پزشکی را دگرگون کرده است.

در بعضی از مراکز علمی و یا تولیدی و صنعتی، عقرب پرورش داده می شود تا پس از جمع آوری زهر آن بتوانند در علم پزشکی و همچنین در پروژه های پژوهشی از آن استفاده کنند. هرچند زهر عقرب پرورشی ممکن است با زهر عقرب طبیعی تفاوت مختصری در ترکیبات خود داشته باشد اما هر دوی این زهر ها برای مصارف علمی بسیار ارزشمند هستند و اغلب از قیمت بالایی نیز برخوردارند.

روش تولید زهر عقرب زرد و نیز نحوه خالص سازی آن در کیفیت محصول بدست آمده اثر گذار است و هرچه این مراحل با دقت بیشتری انجام شود محصول تولید شده نهایی کیفیت بهتری خواهد داشت و متعاقبا از قیمت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود.

آنچه باید از زهر عقرب پرورشی بدانید

پرورش عقرب به منظور تهیه زهر یکی از مشاغل نوپا است که با توجه به سود آوری آن بسیاری از افراد را به این کار ترغیب می کند. افرادی که به کار پرورش عقرب روی می آورند باید این کار را به صورت علمی انجام دهند تا بتوانند هم محصول با کیفیت تری تولید کنند و هم در قبال هزینه مصرف شده به سود آوری قابل توجهی برسند.

زهر عقرب پرورشی نیز مانند زهر عقرب طبیعی پروتئین بالایی دارد که می تواند با توجه به کیفیت تغذیه این موجود بسیار مرغوب تولید شود. زهر عقرب پرورشی نیز قوی است و روی گلبولهای خونی و همچنین دستگاه عصبی مرکزی تاثیر می گذارد.

هرچه تحقیق و یررسی بیشتری بر روی زهر عقرب صورت گیرد نتایج بهتری می توان گرفت. مراکز علمی و پژوهشی که زهر عقرب زرد را استفاه می کنند بهترین مراکزی هستند که می توانند پرورش دهندگان عقرب زرد را راهنمایی کنند. این مراکز می توانند با همکاری تولید کنندگان عقرب زرد محصولی مرغوب برای صادرات نیز تهیه نموده و به سراسر جهان عرضه کنند

صادر کنندگان زهر مایع عقرب

صادر کنندگان زهر مایع عقرب صادر کنندگان زهر مایع عقرب همواره در تلاش هستند تا محصول با کیفیت و مرغوب را به خریداران خود عرضه کنند. تولید زهر مایع عقرب، کار سخت و پر استرسی است اما پرورش دهنگان عقرب تلاش می کنند این کار ار به نحو احسن انجام دهند.

صادرات زهر عقرب نیز باید با روش های خاصی صورت گیرد تا در طی حمل و نقل به آن آسیب و آلودگی نرسد. همچنین متقاضیان زهر عقرب، می توانند این ماده گرانبها و ارزشمند را به صورت مستقیم از مراکز عمده فروش تهیه نموده و به این ترتیب محصولی مطمئن و با کیفیت بالا خریداری نمایند.

این فروشگاه اینترنتی می تواند زهر عقرب خالص با درجه کیفیت های متفاوت را به خریداران عرضه نماید تا بدین صورت گام موثری در جهت رشد وشکوفایی این صنعت ایفا نموده و همچنین به مراکز علمی و پروهشی و درمانی کمک موثری داشته باشد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما